Tsja...ik denk dat ik ook nog wel rare verhalen te lezen krijg.
Maar eerlijk gezegd ben ik er wel gerust op hoor.
Wat ik tot nu toe heb gehoord is dat opa in een Amsterdamse verzets-groep heeft gezeten.
Er zijn in die tijd door het verzet veel overvallen gepleegd waaraan opa ook deel nam.
Tijdens zo'n overval werd hij bijna opgepakt maar wist op het nippertje te ontkomen.
Maar op de vlucht voor de Duitsers is hij gewond geraakt en ondergedoken bij zijn jongste zuster.
Zij heeft hem een tijd in huis gehad maar haar man was het daar niet mee eens,bang voor z'n eigen hachje.Hij heeft opa daarom verraden,waarna opa via verschillende kampen uiteindelijk in Auschwitz terecht is gekomen.
En daarvan weet ik zeker dat dat waar is,dat hij daar inderdaad heeft gezeten.
Eén van mijn vroegste herinneringen is namelijk dat ik-zittend op opa's schoot- kijk naar die gekke cijfertjes en een groen driehoekje op zijn arm.
En dat is heel kenmerkend voor Auschwitz,want met die driehoekjes in verschillende kleuren deelden ze de gevangenen in groepen.
Van de voorgeschiedenis(verzet,overval,verraad) weet ik niet of het waar is.
Het zou in ieder geval wel kunnen verklaren waarom mijn oudtante werd doodgezwegen.
Ik heb van haar bestaan nooit geweten.Pas nadat opa overleed kwam aan het licht dat hij nóg een zuster had.
En wat de geheimzinnige dood van mijn oom betreft:
Ik ben er inmiddels achter dat hij waarschijnlijk voor zijn dood in een ziekenhuis heeft gelegen.
Zouden daar nog gegevens van zijn in een archief??
Hoelang bewaren ze zulke dingen?Mijn oom zou dit jaar 52 zijn geworden.
En mochten ze nog informatie hebben,zou ik dat dan mogen inzien??
Jullie vragen je wellicht af:"Waarom wil ze dat nu zo nodig weten?"
Nou,ik ben ervan overtuigd dat wanneer er in een familie iets heftigs gebeurd(zoals oorlog of de dood van een kind)dit ook zijn weerslag heeft op de volgende generatie en vaak ook de generatie daarna.
Zo heb ik tijdens een master-class van prof Nagy(zoek hem maar eens op Wikipedia)geleerd dat mijn gedrag als kind een reactie was op moeders gedrag,en dat moeders gedrag sterk wortelde in haar verleden van thuis.
Deze professor heeft mij aangeraden om het verleden na te gaan en daarvan te leren.
Om op die manier gedrag te kunnen begrijpen (relativeren)en vergeven.
Want het verleden speelt in mijn familie nog een grote rol en zorgt nog steeds voor wrijving en spanning.En ik wil dat dat verandert,hier bij mij en de volgende generatie,mijn kinderen!!
En Mike,ja het is inderdaad belangrijk om vooruit te blijven kijken!
Maar dat wil ik kunnen doen zonder vertroebelde blik en de ballast van vroeger.
|