Leden: 2,825
Onderwerpen: 4,871
Nu Online: 14

Nieuwste Lid: jipsterbs

Rivare

Swifthosting

Ouwenelen

LF Hyves

Donateur worden en daarmee het Lotgenotenforum helpen? Lees hier meer!

Mike

Ga terug   Lotgenotenforum.nl Voor lotgenoten, door lotgenoten! > Kinderen > Algemeen Kinderen
Registreer Weblogs FAQ Kalender Markeer forums als gelezen

Algemeen Kinderen Zaken die niet onder de andere forums passen, lees en plaats je hier

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29 oktober 2008
Cinnamon's schermafbeelding

Standaard Kinderen van kinderen en geheimen

Ik ben op zoek naar de geschiedenis van mijn familie.
De geheimen.....waarom stierf mijn oom met 9 maanden??
Was het wiegedood(zoals mijn moeder zei)of was het een hersentumor(volgens mijn oom)
of heeft mijn opa hem met z'n bezopen kop van de trap laten vallen(volgens mijn tante)
Ieder heeft zo zijn eigen verhaal.Maar waar ligt de waarheid?

Ik ben in ieder geval vast besloten het oorlogs-verhaal van mijn opa te achterhalen via Stichting '40-'45.
Van daaruit kan ik misschien begrijpen wat voor jeugd mama heeft gehad(Assepoester is er niks bij,inc.boze stiefmoeder)
Ik wil weten uit wat voor nest ik kom!!

Zijn er misschien meer mensen die met dit soort vragen zitten?
Kan het me goed voorstellen,want vooral vroeger werden deze zaken weggedrukt en verdrongen.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 30 oktober 2008
Prinses's schermafbeelding
Moderator

Standaard

Ik kan me voorstellen dat je dat wilt weten en wens je veel succes en sterkte bij je zoektocht.

Ik zelf zou graag willen weten wie de vader van mijn vader is.
Mijn opa heeft de 3 kinderen van mijn oma bij hun huwelijk geecht en hen zijn achternaam gegeven.

Het verhaal is als volgt:
Mijn oma was een ongehuwde moeder en had 1 zoon toen ze als dienstbode bij een boer ging werken.
Na verloop van tijd werd ze zwanger van deze boer en uiteindelijk kwam er een tweeling ter wereld waarvan mijn vader er 1 was.
Toen waren er opeens 3 kinderen en dat werd de boer te druk en werd ze ontslagen.
Maar niemand weet nu wie die boer is.
Alle kinderen zijn inmiddels overleden, zo ook mijn vader en ik kan het dus niet meer vragen.
Mijn wachten is nu op het moment dat het diensbodenregister van die tijd eerdaags geopend wordt en dat ik het daar dan vinden kan.
Ik doe dit niet alleen uit nieuwsgierigheid maar ook om te kunnen achterhalen wat voor ziektes en andere zaken in deze familie speelden.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 30 oktober 2008
Mike's schermafbeelding

Blog Entries: 5
Standaard

Familie van mij heeft onderzoek gedaan naar de vader om de waarheid te achterhalen met zijn rol in de oorlog en heeft ook die stichting (en openbare archieven) bezocht.
Wat eruit kwam was nogal verbazingwekkend, dus hou daar rekening mee als je gaat spitten in het verleden. (ongeacht of dat nu met oorlog of zo te maken heeft)
Soms is het beter het verleden te laten rusten, soms ook niet. Maar vooruit kijken is altijd belangrijker natuurlijk.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 30 oktober 2008
nikki.v's schermafbeelding

Standaard

Mijn oma van vaders kant zei altijd dat mijn vader een oorlogsverleden heeft, maar ze heeft nooit gezegd hoe of wat.
En weet je: ik wil het niet weten.

Ik ben wel ooit daardoor voor een sollicitatie afgewezen. En toch wil ik het niet weten. Net als Mike zegt: soms is het beter het verleden te laten rusten.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 31 oktober 2008

Standaard

Tsja...ik denk dat ik ook nog wel rare verhalen te lezen krijg.
Maar eerlijk gezegd ben ik er wel gerust op hoor.

Wat ik tot nu toe heb gehoord is dat opa in een Amsterdamse verzets-groep heeft gezeten.
Er zijn in die tijd door het verzet veel overvallen gepleegd waaraan opa ook deel nam.
Tijdens zo'n overval werd hij bijna opgepakt maar wist op het nippertje te ontkomen.
Maar op de vlucht voor de Duitsers is hij gewond geraakt en ondergedoken bij zijn jongste zuster.
Zij heeft hem een tijd in huis gehad maar haar man was het daar niet mee eens,bang voor z'n eigen hachje.Hij heeft opa daarom verraden,waarna opa via verschillende kampen uiteindelijk in Auschwitz terecht is gekomen.

En daarvan weet ik zeker dat dat waar is,dat hij daar inderdaad heeft gezeten.
Eén van mijn vroegste herinneringen is namelijk dat ik-zittend op opa's schoot- kijk naar die gekke cijfertjes en een groen driehoekje op zijn arm.
En dat is heel kenmerkend voor Auschwitz,want met die driehoekjes in verschillende kleuren deelden ze de gevangenen in groepen.

Van de voorgeschiedenis(verzet,overval,verraad) weet ik niet of het waar is.
Het zou in ieder geval wel kunnen verklaren waarom mijn oudtante werd doodgezwegen.
Ik heb van haar bestaan nooit geweten.Pas nadat opa overleed kwam aan het licht dat hij nóg een zuster had.

En wat de geheimzinnige dood van mijn oom betreft:
Ik ben er inmiddels achter dat hij waarschijnlijk voor zijn dood in een ziekenhuis heeft gelegen.
Zouden daar nog gegevens van zijn in een archief??
Hoelang bewaren ze zulke dingen?Mijn oom zou dit jaar 52 zijn geworden.
En mochten ze nog informatie hebben,zou ik dat dan mogen inzien??

Jullie vragen je wellicht af:"Waarom wil ze dat nu zo nodig weten?"
Nou,ik ben ervan overtuigd dat wanneer er in een familie iets heftigs gebeurd(zoals oorlog of de dood van een kind)dit ook zijn weerslag heeft op de volgende generatie en vaak ook de generatie daarna.
Zo heb ik tijdens een master-class van prof Nagy(zoek hem maar eens op Wikipedia)geleerd dat mijn gedrag als kind een reactie was op moeders gedrag,en dat moeders gedrag sterk wortelde in haar verleden van thuis.

Deze professor heeft mij aangeraden om het verleden na te gaan en daarvan te leren.
Om op die manier gedrag te kunnen begrijpen (relativeren)en vergeven.
Want het verleden speelt in mijn familie nog een grote rol en zorgt nog steeds voor wrijving en spanning.En ik wil dat dat verandert,hier bij mij en de volgende generatie,mijn kinderen!!

En Mike,ja het is inderdaad belangrijk om vooruit te blijven kijken!
Maar dat wil ik kunnen doen zonder vertroebelde blik en de ballast van vroeger.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 31 oktober 2008
Moderator

Standaard

Ik voel helemaal met je mee en kan niets anders zeggen dan nogmaals veel succes met je zoektocht.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 5 november 2008

Standaard

Hai Prinses,
Dank voor je succes-wensen.
Ik wil jou ook nog even heel veel succes wensen bij het achterhalen wie je vaders vader was.
Kan me goed voorstellen dat je dat graag wil weten.
Weet je al wanner dat dienstbodenregister ongeveer geopend wordt??
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 5 november 2008
Moderator

Standaard

Wij hopen binnenkort maar weten het niet zeker.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 15 november 2008
cindy's schermafbeelding

Blog Entries: 4
Standaard stamboom

hoi hoi

ik weet niet of je hier iets aan hebt,maar het is misschien de moeite waard voor jou en/of andere leden.
Sinds gisteren ben ik zelf begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom
ben op een website terecht gekomen waar je je stamboom kunt maken,en moest eigenlijk ook aan het verhaal hier denken.
wat ik ook heb gedaan is mijn familie een uitnodiging gestuurd via die site om mee te doen er aan.
verder ga ik ze ook nog een persoonlijke mail sturen dat ik er mee bezig ben,en vragen of ze mij zoveel mogelijk info kunnen geven over familie leden om de stamboom zo compleet mogelijk te maken.
als je wilt weten hoe mijn stamboom er tot nu toe uitziet zou je evt op mijn hyves kunnen kijken,daar staat hij nu als gadget.
en anders zou je hem kunnen zien op de website zelf onder mijn naam.
ik ben net begonnen dus ben helemaal nog niet ver...
de website waar ik het doet is;Dé familiewebsite van Nederland - Familieband.nl
ik hoop dat je er iets aan hebt in ieder geval er staan ook links op die site waar je evt ook nog verder kunt zoeken.
mocht het zo zijn dat er iemand zich aanmeldt die in jouw familie voorkomt dan krijg jij hier ook een melding van zodat deze in jouw stamboom toegevoegd kan worden.

groetjes
cindy

Let op! Ons adres systeem wijzigt ivm kaartjes versturen, kijk hier voor meer informatie.

Vanaf 3 Juli tot einde vakantie is een gedeelte van het Beheer op vakantie.Lotgenotenforum.nl blijft zeker geopend voor alle leden,maar emails/topics/pb's beantwoorden kan langer duren dan jullie gewend zijn ons.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 15 november 2008
Moderator

Standaard

@ Cindy, bedankt voor deze link, maar ik heb hem niet nodig want mijn man doet al 20 jaar aan genealogie.
Wij zijn al heel ver en we weten al heel veel alleen die ene lijn dus niet: wie is de vader van mijn vader?
We hebben de familiekaart in kunnen zien, maar daar staat dat mijn oma met mijn vader en zijn tweelingzuster en hun oudere broer (die dus nog een andere vader heeft) tijdelijk bij haar ouders inwoonden.
Alle drie de kinderen droegen toen de achternaam van mijn oma.
Mijn vader is geboren in 1928 en mijn oma en opa zijn getrouwd in 1935, waarbij mijn opa alle kinderen heeft geecht zodat zij vanaf die dag ook zijn achternaam kregen.
Blijft dus overeind: wie is de vader van mijn vader?
We moet een lange adem hebben om het uit te zoeken en misschien vinden we het nooit, omdat het misschien nergens beschreven staat.
Met citaat reageren
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten