Leden: 2,825
Onderwerpen: 4,871
Nu Online: 12

Nieuwste Lid: jipsterbs

Rivare

Swifthosting

Ouwenelen

LF Hyves

Donateur worden en daarmee het Lotgenotenforum helpen? Lees hier meer!

Mike

Ga terug   Lotgenotenforum.nl Voor lotgenoten, door lotgenoten! > Psyche > Eetstoornissen
Registreer Weblogs FAQ Kalender Markeer forums als gelezen

Eetstoornissen Anorexia, boulimia, etc

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28 juni 2008
zoekende's schermafbeelding

Standaard angst om te eten in gezelschap

Zo'n 14 jaar geleden kreeg ik ineens pleinvrees wat maar kort duurde en veranderde in een fobie om...je gelooft het niet, te eten en te drinken in gezelschap. 7 jaar heb ik ermee rondgelopen enop mn werk dachten ze altijd dat ik zo hard werkte omdat ik achter mn computer at. Als ik afleiding heb lukt het enigszins. Na 7 jaar en mislukte therapieen vond ik een Nei therapeut waarbij ik na 5 sessies hier helemaal mee klaar was. 7 jaar lang heb ik er geen last meer van gehad tot vorig jaar. Ik kreeg vorig jaar allerlei extreme vermoeidheids klachten en toen kwam ook de fobie weer terug. Nu ben ik in behandeling bij een acupuncturist en dat bevalt erg goed, vooral ook omdat blijkt dat die angst voortkomt uit een heel ander probleem namelijk dat mijn hormoonhuishouding volledig uit balans is.
Ik heb er nu bijna geen last meer van en ik heb mijn energie weer helemaal terug.
Maar ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit hebben. Nei therapie wil ik niet meer doen omdat ik me meer heb verdiept in o.a. de chinese geneeskunde en alternatieve geneeskunde in het algemeen, en ik van mening ben dat, ook al heeft het 7 jaar geholpen, Nei een soort manipulatie van de geest is, die bij mij blijkbaar geen blijvend resultaat opleverde.
Voor ik bij een Nei therapeut en nu bij een acupuncturist terecht kwam heb ik veel verschillende reguliere psychologen geprobeerd maar die konden er niet mee uit de voeten.
Het zou mij echt fijn lijken iemand anders te leren kennen die met hetzelfde te kampen heeft gehad, of nog steeds hetzelfde probleem heeft...
Naast mijn andere probleem wat ik op het forum kort heb beschreven is dit een ander raar iets waar ik me heel erg alleen in voel staan...
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11 december 2008
sabrina's schermafbeelding

Standaard

Hoi! Ik zie dat het alweer een paar maanden geleden is dat je je bericht gepost hebt, dus ik hoop dat je nog af en toe kijkt of er een reactie is gekomen. Ik wilde je bij deze in ieder geval even laten weten dat je niet de enige bent met dit probleem, ik heb namelijk precies hetzelfde, alhoewel ik er nog niet zo lang last van heb. Ik ben nu 19 jaar en heb er zo’n 2 á 3 jaar serieus last van. Daarvoor had ik eigenlijk alleen moeite met ontbijten (sinds mijn 11e), maar ik weet niet zeker of dat hiermee in verband hangt, want ontbijten doe ik over het algemeen alleen en gelukkig heb ik er met ontbijten tegenwoordig sowieso een stuk minder last van, maar als het gaat om uit eten gaan … dat is gewoonweg vreselijk voor mij. Ik heb soms echt al dagen van te voren dat ik me er druk over maak. Zo had ik vorige week een verjaardagsetentje van een vriendin van me bij een pizzeria en ik was al dagen van te voren in mijn hoofd excuses aan het vormen om niet te hoeven gaan en ik was er tot op het laatste moment van overtuigd dat ik niet zou gaan (ook wegens drukte met mijn studie: mijn beste excuus). Ik had haar al zo’n beetje laten weten dat ik niet zou komen, maar toen bleek dat mijn college de volgende ochtend uit viel en ik pas om 3 uur aanwezig hoefde te zijn, viel mijn beste excuus weg en heb ik mezelf gedwongen toch te gaan. Het was sowieso zwaar lullig tegenover haar om af te zeggen, maar ik zag er zo gigantisch tegenop. Ik ben bij zoiets echt al dagen van te voren gestrest, en heb dan al moeite met eten, laat staan als ik eenmaal in dat restaurant zit. Ik zat echt misselijk, zwetend en trillend in de trein. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en heb ik toch wel redelijk kunnen eten, doordat we met zijn allen twee pizza’s hadden en niet iedere een eigen pizza waarbij je dus precies kan zien hoeveel je wel/niet op hebt.

Maar goed, het is, zoals je zelf ook al zei, inderdaad een fobie (geworden) en ik merk dat ik vaak dingen laat en uitjes ontwijk omdat ik weet dat er zoiets als uit eten gaan aan verbonden zit en dat zou gewoon niet moeten hoeven. Ik heb gelukkig geen last van mijn fobie tijdens lunchpauzes en dat soort dingen. Ik kan (tot op zekere hoogte) prima eten in gezelschap zolang ik mijn eigen eten kan eten (en ik heb er ook minder last van als ik alleen met mijn ouders en broertje uit eten ga, maar ook dan heb ik er wel moeite mee, en afleiding werkt inderdaad ook zeer goed). Iets halen in het restaurant tijdens de lunchpauze moet ik niet aan denken, mijn keel knijpt al dicht als ik eraan denk, hoe lekker zo’n broodje kroket er ook uitziet. Hier heb ik ook last van als ik toch een keer uit eten ga, dat mijn keel dicht ga zitten, misselijk worden, vaak jeukerig gevoel op mijn tong en soms braakneigingen de eerste happen.

Ik heb hier verder nog nooit een behandeling ofzo voor gehad en de enige persoon die ik het verteld heb is mijn moeder en dat heb ik pas een maand of wat geleden gedaan omdat ik het moeilijk vind om over te beginnen. Mijn moeder probeert het wel te begrijpen, maar tegelijkertijd heb ik ook wel het idee dat ze het toch ook (lichtelijk) belachelijk vindt. Ik heb het ook een keer aan mijn huisarts verteld omdat ik ook al jaren moe en ook vaak misselijk ben, en hij kwam meteen tot de conclusie dat ik anorexia ofzo zou hebben omdat ik ook nogal dun ben voor mijn lengte, maar dat is zeker niet het geval. Ik zou juist graag aankomen, maar dit gaat nogal moeizaam.

In ieder geval zijn we zeker niet de enigen die hier last van hebben. Ik heb wel eens eerder een topic op een ander forum gelezen met dit onderwerp, maar het is inderdaad niet iets dat heel bekend is zoals anorexia dat is ofzo en ik denk dat veel mensen die hier last van hebben er ook niet voor durven uit te komen of niet weten waar ze hulp moeten zoeken.

Het zou zeker fijn zijn om er met iemand over te kunnen praten die weet waar het over gaat en het niet afschuift als iets onbenulligs.

Ik hoop wat van je te horen,
Sabrina.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25 augustus 2009
jan.smit's schermafbeelding

Standaard

Hallo,

Helaas zijn er weinig reacties op dit topic. Ik heb zelf namelijk ook dit probleem en word er gek van. Wanneer het begon weet ik niet, maar in elk geval een paar jaar geleden (ik ben nu 20). In mijn herinnering had ik het voor het eerst last van toen ik een vriendin had. Toen ik bij haar thuis kwam en met haar en haar ouders ging eten, kreeg ik geen hap door mijn keel.
Met veel water drinken kreeg ik nog wat naar binnen, maar het zweet brak me uit. Dit had ik ook toen ik alleen met mijn vriendin at.

Op een gegeven moment was het uit, wat een opluchting was omdat ik me nu niet elke dag druk hoefde te maken over dat ik bijvoorbeeld over een week bij haar zou eten.

Thuis eten gaat prima, totdat er iemand bij is, dan krijg ik geen hap door mijn keel en bedenk ik maar weer een smoesje. Het probleem doet zich niet voor wanneer ik bij mensen eten die ik erg goed ken. Bij de buren eet ik zo 2 borden leeg, net als bij een goede vriendin, ook wanneer haar ouders erbij zijn.
Ook als ik gedronken heb (bijvoorbeeld na het uitgaan) maakt het totaal niet uit met wie ik eet, want eten lukt dan prima.

Ik ben niet mager, want ik ben gewoon echt een goede eter (en men vraagt zich ook altijd af waarom ik niet dikker word, omdat ik zoveel eet).

Ik heb sowieso geen zin om hiermee naar een dokter ofzo te gaan, omdat ik hoop dat het iets kleins is dat vanzelf overgaat. Maar het gaat niet over. Vorig jaar bij de introductie van mijn studie was het ook een ramp. Eten samen met 10 mensen die je voor het eerst in je leven ziet, wat een hel. Ik heb toen bijna de hele week moeten missen omdat ik 's ochtends al misselijk werd van het idee dat ik 's avonds met de hele groep in een restaurant zou zitten.

Ik heb het verder niemand verteld, omdat ik me er ontzettend voor schaam. Het liefst neem ik gewoon een of ander medicijn zodat ik niet misselijk word en gewoon gezellig kan eten. Ik word er ook gek van elke keer weer een smoes te moeten bedenken. Ik weet dat dat het niet 'geneest', maar ik heb geen zin in therapieën en dergelijke.

Iemand enig idee hoe ik hier simpel (al dan niet tijdelijk) vanaf kom?

Jan.Smit
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25 augustus 2009
HelenaZ's schermafbeelding

Standaard

Hoi Jan

Ja een advies heb ik niet voor je misschien dat er mensen op het forum zijn die hier mee te kampen hebben gehad en anders zou ik er toch met iemand over gaan praten sterkte
  #5 (permalink)  
Oud 26 augustus 2009
cindy's schermafbeelding

Blog Entries: 4
Standaard

hallo jan

als eerste wil ik je van harte welkom heten op het forum,en daarbij zeggen dat ik het ontzettend moedig vindt van je om hier je verhaal te doen.
je schrijft dat je hoopt dat het vanzelf over gaat en dat het hopelijks iets kleins is.
echter blijkt uit je verhaal dat het zoals ik het lees niet iets kleins is,en dat je waarschijnlijk echt hulp hierbij moet hebben ook al zie je dit niet zitten.
je probleem heb je al een aantal jaar,en gaat niet vanzelf over ook al heb je dit wel geprobeerd.
weet dat als je wel naar je huisarts gaat,je een verwijzing krijgt voor een hulpverlener,en deze jou gaat helpen je over een tijdje wel waarschijnlijk "normaal" kan gaan eten.
Hoe fijn zou dat toch niet zijn,om gewoon heerlijk met anderen uit eten te kunnen gaan?
Het is zeker niet makkelijk om die stap te nemen om naar je huisarts te gaan en om hulp te vragen,maar ik persoonlijk denk dat je hier wel heel goed aan doet en dat dit juist een hele goede stap zou zijn.

groetjes
Cindy

Let op! Ons adres systeem wijzigt ivm kaartjes versturen, kijk hier voor meer informatie.

Vanaf 3 Juli tot einde vakantie is een gedeelte van het Beheer op vakantie.Lotgenotenforum.nl blijft zeker geopend voor alle leden,maar emails/topics/pb's beantwoorden kan langer duren dan jullie gewend zijn ons.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24 september 2009
grassprietje's schermafbeelding

Standaard

Hallo,

Ik wil hier ook eventjes reageren.
Ik heb dit namelijk ook.
Thuis kan ik redelijk goed eten en ben ik ook verzot op al wat zoet is, maar van zodra ik op restaurant moet of bij mensen thuis moet gaan eten, dan wordt ik al misselijk bij de gedachte.
Het probleem is dan ook nog eens dat ik mager ben en dat de mensen al heel mijn leven lang denken dat ik anorexia nervosa heb.
Ik heb die ziekte dus totaal niet.
Ik ben zelfs al naar een diëtiste geweest om te kunnen verdikken en at alles wat zij zei dat ik moest eten, maar ik kwam nog steeds niet bij.
Maar goed, ik wijk hier wat af.
Het is heel lastig als je nooit eens gezellig op restaurant kunt gaan.
Altijd weer die stress van zal ik alles opkrijgen? Altijd weer die angst van zal ik niet misselijk worden? Ik durf zelfs bijna nooit een dessert te eten.
En ik weet dat dit puur psychisch is. Daarom probeer ik mij daar ook over te zetten over dat gevoel, maar makkelijk is anders.
En zoals "zoekende" al zei kan dit samengaan met pleinvrees, ik heb daar namelijk ook last van gehad.
Ik kon niet meer op mijn gemak naar de winkel gaan, want ik dacht iedere keer toen ik aan de kassa moest wachten dat ik flauw zou vallen of misselijk zou worden.
Dat is gelukkig zo goed of gedaan (heb mij daar zelf kunnen overzetten), maar dat eetprobleem, daar geraak ik moeilijk van af.
Eerlijk gezegd schrik ik er van dat er nog zijn die dit hebben, ik dacht altijd dat ik de enige was. Tot nu toe voelde ik mij dan ook nooit begrepen.

Vele groetjes,
grassprietje
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 24 november 2009
zoekende's schermafbeelding

Standaard Ben er weer.

Het is alweer heel lang geleden dat ik op dit forum ben geweest, ik was eigenlijk van plan me uit te schrijven maar toen zag ik ineens jullie reacties en vind het toch wel erg fijn dat ik niet de enige ben(geweest). Als ik jullie toendertijd, toen het bij mij zo erg was, had 'ontmoet' hier op het forum had me dat veel steun gegeven. Want ik kende toendertijd niemand die dit had. De meeste mensen wisten wel wat ik had maar begrepen het niet, maarja, ik begreep het zelf ook amper dus ik kon van hun ook niet verwachten dat ze het altijd begrepen als ik niet mee ging naar etentjes of thuis bleef als vriendinnen gingen winkelen. Het is ontzettend moeilijk te begrijpen wat dit is en hoe dit voelt als je het zelf niet hebt.

Door mijn pleinvrees alleen al werd ik erg beperkt. Ik weet nog dat ik nooit met het openbaar vervoer ging omdat ik het in de bussen en trams amper uithield van de misselijkheid, zweten, kortom angstaanvallen. Vreselijk!
Ik ging dus veel op de fiets, door weer en wind.
Werk was door die fobie ook een verhaal apart, ik wilde perse niet een kantoor baan omdat ik dan te dicht op andere mensen zat en weinig bewegingsvrijheid. Met zo'n fobie was het voor mij extra belangrijk dat ik die had, dat ik me kon 'verstoppen' als ik dat even nodig had, dat ik rond kon lopen als de spanningen te veel werden, je kent dat waarschijnlijk wel.
Dus ik ging zoeken naar banen beneden mijn niveau, waar ik fysiek wat meer vrijheid had. Ik kreeg toen verschillende baantjes in magazijnen via het uitzend buro. Waar je makkelijk tussendoor even op de wc je boterham op kan eten, en waar je met de lunch pauzes niet in een kantine samen hoeft te lunchen. En waar je vooral veel bewegings vrijheid hebt.
Door dit soort werk had ik weinig geld, waardoor ik bijna niets kon kopen, wat eigenlijk niet erg was, omdat ik toch al liever niet ging winkelen vanwege pleinvrees.

Omdat ik veel fietste was ik altijd slank, en mede daarom dachten sommige mensen dat ik anorexia had. Ik kon wel begrijpen waarom ze dat dachten, maar het is absurd, ik anorexia?! Ik HOU van eten.
Door mijn fobie kon ik soms alleen in kleine supermarktjes winkelen waar ik de ingang van kon blijven zien. Die waren ook wat duurder dan de gewone supermarkt dus dat gebeurde dan ook niet vaak.
Of heel vroeg mn boodschappen doen op dagen dat het rustig was bij de grotere winkels. Maar dat was zwaar, ik weet nog goed hoe dat voelde. Dat zweverige misselijke gevoel wat ik kreeg als ik door de gangpaden liep en me maar probeerde te focussen op wat ik moest halen.
Dood vermoeiend is het, altijd maar te moeten vechten tegen dat misselijke gevoel, de paniek en de frustratie omdat je niet begrijpt waarom je voelt wat je voelt, de machteloosheid. En dan die psychologen die er helemaal niets mee kunnen. Mijn dokter schreef me Seroxat voor. Dat heb ik een klein jaartje genomen maar ik werd er een zombie van. Ik kreeg geen paniek aanvallen meer maar blij werd ik ook niet meer en ik was constant duizelig. Dat leek mij niet erg verstandig dus dat heb ik toen maar langzaam afgebouwd. Mijn dokter wist het verder ook niet. Het Riag wilde hij me niet aandoen, gelukkig, ik kende wel wat mensen die daar liepen en ik hoorde er niet veel goeds over.
Anyway, nu dwaal ik af.

Bij een bedrijf boden ze me een vast contract aan dus dat was wel prettig. Ik wende ook steeds meer aan mijn collegas en met een klein groepje van drie aan een tafel lukte het me soms om te lunchen. Anders ging ik naar buiten of, eten op de wc.
Het magazijn was mijn comfort zone maar ik bleef er niet lang.
Al snel werd mij administratief werk aangeboden binnen dat bedrijf. Ik nam het aan en bleef altijd doorwerken tijdens de lunch, ik at achter mijn bureau. Ik merkte dat ik er minder last van had als ik me maar concentreerde op mijn werk. Als ik voor mijn werk naar een seminar moest nam ik broodjes en energie repen mee waar ik telkens tussendoor, als het lukte, hapjes van nam. Vaak was dat op de wc, of tijdens een wandeling buiten. Ik bedenk me nu dat ik binnen het bedrijf zo hoog ben gekomen omdat ze me altijd zagen werken hahaha.
Als ik voor mn werk ergens in een hotel moest verblijven, regelde ik een flink ontbijt op mijn kamer en at ik alles wat ik maar binnen kon krijgen, en left overs nam ik mee in mijn tas. Bedrijfs etentjes gingen, gelukkig, altijd gepaard met drank. Ik merkte dat als ik vooraf wat had gedronken dat het dan makkelijker ging. Soms was ik twee of drie weken weg met collega's en 'moest' ik daardoor elke dag meer drinken dan ik eigenlijk wilde. Om maar te kunnen eten. Als ik er nu weer aan terug denk... belachelijk gewoon.
Etentjes met vrienden en familie probeerde ik zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Soms ging ik van te voren 'vooreten' bij de mac, in de auto met mijn vriend, dat lukte wel. Dan had ik in elk geval iets gegeten voor het geval het me echt niet lukte tijdens het etentje.
Soms nam ik een reis ziekte pilletje in, ik had namelijk gemerkt dat dat soms helpt bij de ergste misselijkheid, (zowel bij eten als winkelen en reizen met openbaar vervoer). Daardoor kon ik tijdens etentjes toch wat naar binnen krijgen.
Ik kon er best iets van maken met een beetje creativiteit qua smoesjes. Soms zei ik dat ik het gewoon niet zo lekker vond, of dat ik laat geluncht heb, of dat ik nooit zo laat eet (als het bijvoorbeeld al 8 uur 's avonds was zei ik dat Oprah Winfrey aanraad om niet meer te eten na achten omdat je dan aankomt).
Met etentjes was voor mij het ergste dat het meetbaar wat wat ik at of liet liggen. En het moment van slikken.
Ik merkte dat ook de plek aan tafel meehielp. Ik koos er altijd voor om met mijn rug tegen de muur te zitten zodat er niemand achter me langs kon, en als het even kon, ging ik het liefst aan het eind van een tafel zitten en in een booth was nog het meest ideaal, daar voelde ik me echt veilig en kon ik veel eten. Het maakte dan vreemd genoeg niet uit met wie ik er zat.

Wat ik veel deed was op het moment van doorslikken, even snel verzitten of een andere kant op kijken of doen of je een slok wijn neemt.
Als het bij iemand thuis was, dan hielp ik mee met opdienen en voorbereidingen in de keuken, waarbij ik tussendoor wat aan het snacken was.
Daardoor zagen mensen dat ik gerust wel at in elk geval.

Toen ik deze topic begon, meer dan een jaar geleden, kreeg ik er weer last van omdat ik ziek was. Ik was bang dat ik die fobie weer helemaal terug kreeg maar gelukkig was dat van tijdelijke aard en lang niet zo erg als voorheen. Nei therapie bleek toch effectief. Of misschien was het deze keer het effect van de acupunctuur. Wie zal het zeggen?
Dat is dan ook eigenlijk het enige wat ik iemand met deze fobie kan aanraden, (Nei of acupunctuur). Voor mijn gevoel heb ik tenminste zeven jaar verspild met psychologen.
Ik dacht op een gegeven moment, nadat ik al bij zes psychologen mijn verhaal had gedaan, dagboekjes had geschreven waar vervolgens niets mee werd gedaan, opdrachtjes uit te voeren die geen zoden aan de dijk zetten, dat ik hier voor de rest van mijn leven mee zou blijven zitten.

Maar geef de moed niet op. Misschien dat voor jou een psycholoog wel uitkomst biedt maar overweeg ook andere methoden. It's up to you.
In elk geval, niet bij de pakken neerzitten maar pak alle hulp aan die je kan vinden.

Ik hoop in elk geval dat mijn verhaal een beetje hoop kan bieden.

Ik kan nu echt genieten van uit eten gaan, we gaan dan ook vaak. Met zijn tween, of familie of vrienden, het maakt niet uit. En het openbaar vervoer en winkelen is ook geen probleem meer. Die vrijheid heb ik terug.
Ik heb er wel aan overgehouden dat ik nog steeds graag overzicht hou in het restaurant, dus graag ergens zit waar niemand achter mij langs kan. Maar als zo'n plek niet beschikbaar is zit ik net zo makkelijk midden in het restaurant in de spotlights.
En oh ja, ik ben wel wat aangekomen maar dat zie ik dan maar als een plus.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 24 november 2009
Veramon's schermafbeelding

Standaard

Hallo "zoekende", Grassprietje en anderen, met dergelijk problemen zou ik toch echt cognitieve gedragstherapie aanraden!
Bij een psycholoog/psychotherapeut dus, die daarin is gespecialiseerd.
Het is een fobische reactie die vaker voorkomt, maar niet zo erg bekend is.
Ongeveer 1 à 2 maanden geleden is er ook een tv programma geweest, waar dit probleem is besproken en behandeld, maar ik weet niet meer hoe het programma heet en door welke omroep het werd uitgezonden...

Veel succes!

Groeten van Veramon
Met citaat reageren
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten