Leden: 3,003
Onderwerpen: 5,205
Nu Online: 49

Nieuwste Lid: willem1

Rivare

Swifthosting

Ouwenelen

LF Hyves

Donateur worden en daarmee het Lotgenotenforum helpen? Lees hier meer!

Mike

Ga terug   Lotgenotenforum.nl Voor lotgenoten, door lotgenoten! > Kinderen > Kind en ziekte

Kind en ziekte Een onderwerp waar veel over te praten valt

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14 juli 2008
Mike's schermafbeelding

Blog Entries: 5
Standaard Hand mond en voetziekte

Hand, Mond en voetziekte, ik had er nog nooit over gehoord tot vandaag.
Dat is dan ook gelijk de reden dat ik dit hier schrijf, om de vindkans voor anderen te vergroten.

Dion leek last te hebben van zijn keel, zo'n 3 dagen geleden. Niets ernstigs, kinderen hebben altijd wel wat. Maar het eten ging hem ook steeds mnder goed af en vandaag viel ons op dat er meer plekjes bij waren gekomen.
Nu zaten ze op zijn tong en op zijn lip, binnenkant.

Eerst dachten we aan herpes, maar die blaasjes bevinden zich dan voornamelijk op de lip en rond de mond. Wat verder snuffelen kwamen wij dus op deze virus:

Citaat:
Coxsackievirus

Ook wel bekent onder de naam hand-, voet- en mondziekte.

Het Coxsackievirus is een heel klein virus in de darmen en de ontlasting.
Er zijn twee hoofdgroepen coxsackievirussen: type A en type B.
Bij deze hoofdgroepen horen weer verschillende soorten Coxsackievirussen.
Coxsackievirussen kunnen allerlei verschijnselen geven, variërend van koorts zonder andere verschijnselen tot keelpijn, diarree, braken huiduitslag, aanvallen van spierpijn en soms ontsteking van het hartzakje.
Bij baby’s verloopt een Coxsackievirusinfectie soms zeer ernstig.
Ook is het Coxsackievirus de veroorzaker van de hand-, voet- en mondziekte. (niet te verwarren met mond- en klauwzeer!)
Deze variant is te herkennen aan blaren in de mond met daarna vaak een huiduitslag aan handen en soms ook voeten.

Het is belangrijk dat tijdens de ziekte de kinderen goed blijven drinken.
De incubatietijd (tijd tussen de besmetting en het uitbreken van de ziekte) is 3 – 6 dagen.
De behandeling is gericht op de bestrijding van de verschijnselen; het virus zelf kan niet worden aangepakt.
Besmetting: Via hoesten, direct contact met neus- en/of keelslijm, vocht uit de blaren en ontlasting van besmette personen.
Besmettelijke periode: Van voor het acute stadium tot lang daarna omdat het virus weken tot maanden na de infectie nog uitgescheiden wordt via de keelholte en ontlasting. De uitscheiding via de keel is over het algemeen kort, via de ontlasting lang.
De besmettelijkheid van het virus is het ergst aan het eind van de incubatietijd, dus vlak voor het uitbreken van de ziekte.
Het is belangrijk om tijdens de ziekte papieren zakdoekjes te gebruiken. Na het toiletbezoek goed handenwassen, liefst met desinfecterende zeep.
Wanneer uw kind de mond-, hand- en voetziekte heeft en zich verder niet ziek voelt kan het kind gewoon naar school. Vertel uw kind duidelijk dat het de hand voor de mond moet doen bij het hoesten en goed de handen moet wassen na toiletbezoek.
De mond-, hand- en voetziekte kan niet van de mens op dieren worden overgebracht.
Bron: Rehobothschool

Nadat we dit gelezen hadden keken we even op zijn handen en voeten en jawel hoor, de kleine blaasjes zaten er. Ok, we kunnen er verder dus weinig mee en het is niets bijzonders, maar wij wisten dus niet van deze ziekte af.
Ik hoop dat dit stukje ertoe bijdraagt dat het eenvoudiger vindbaar is voor andere ouders zoals wij.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14 juli 2008
cindy's schermafbeelding

Blog Entries: 4
Standaard

ik had er indd ook nog nooit van gehoord mike,
zo zie je maar wat voor kinderziektes er allemaal wel niet bestaan.
geef dion maar een dikke knuffel en hopelijk is hij gauw is een keertje beter...

groetjes
Cindy

Let op! Ons adres systeem wijzigt ivm kaartjes versturen, kijk hier voor meer informatie.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15 juli 2008
desie's schermafbeelding

Blog Entries: 2
Standaard

Ik denk dat wij meer als de helft van de ziektes nog niet weten.
En dat is natuurlijk ook goed maar zo zie je he Mike,
hoe een klein beetje keelpijn dit kan opleveren.
Sterkte met Dion en geef hem maar een knuffeltje meer

* Vriendschap is iets waardevols waar niemand buiten kan *
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 15 juli 2008
Cathy's schermafbeelding
Cathy
Guest

Standaard

Mike, dank voor het plaatsen van deze informatie.

Wat me verbaast in het verhaal van de school is te lezen dat, alhoewel het een besmettelijke ziekte is, er geadviseerd wordt het kind gewoon naar school te laten gaan.
Kan hier met me pet niet bij...

Is een dier ziek wordt een gehele regio hermetisch afgesloten om verspreiding te voorkomen, maar als een kind ziek is én het ook nog eens zeer besmettelijk is, is het advies... gewoon naar school ???

Wens je kind beterschap.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 15 juli 2008
Mike's schermafbeelding

Blog Entries: 5
Standaard

Nou, dat verbaast mij dus ook. En dit advies zie je overal terug waar deze info is te vinden. Alhoewel het niets ernstigs is, zou ik het toch niet prettig vinden als mijn kind het door een ander kind zou krijgen als er iets tegen te doen is.

Tuurlijk, kinderen zijn keer op keer ziek en die speelzalen/scholen zijn heerlijke hokken waar de ziektekiemen zich naar hartelust kunnen ontwikkelen, maar als je zoiets besmettelijks als dit bij je eigen kind hebt die zich ook niet prettig voelt met die blaasjes in zijn mond, dan hou je het toch even thuis?

Dion is dan ook vandaag thuisgebleven. Niet omdat hij ziek is, want dat is hij verder niet, maar hij heeft slecht geslapen, pijn in zijn mondje, eet dus slecht etc. En daarbij wetende dat het erg besettelijk is en hij 80% zeker anderen aan zal steken (want hij houd zijn handje nog niet voor zijn mond en is nog niet hygienisch) dan is het eenvoudig.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 1 september 2008
Carine A's schermafbeelding

Standaard

Vandaag heb ik de site gevonden omdat ikzelf door de hmvziekte besmet ben. Ik ben met mijn 60 jaar geen klein kind en mijn reden om te reageren is dat je ook als volwassene besmet kunt worden, meestal via de (klein)kinderen. In mijn geval was mijn anderhalf jaar oude kleinzoon de 'schuldige'.
Wat de discussie betr. thuishouden van de kinderen : op de site van het rivm staan de richtlijnen onder punt 9.5: wering van werk, school of kinderdagverblijf:
Wering is vanuit volksgezondheidsperspectief niet zinvol.
Waarschijnlijk vooral omdat de besmettelijkheid al in de incubatieperiode bestaat en nog lang aanwezig kan blijven: dat zou weken thuishouden kunnen betekenen, terwijl de besmetting voor het uitbreken al een feit kan zijn: inderdaad weinig zinvol.
Verder vertelde mijn huisarts dat de reactie bij volwassenen meestal heftiger is dan bij kinderen; dat kan ik beamen: Kleinzoonlief had alleen 2 dagen wat akelige blaasjes in zijn mond, maar daarna was het over. Voor mij is eten een crime (goed voor de lijn ) en wat lopen betreft ben ik blij dat het nog 'zomer' is en dat ik op slippers kan lopen zonder koude voeten te krijgen.
Ik wens iedereen toe ervan verschoond te blijven!
Carine A
Met citaat reageren
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten