Ik heb al wat topics gezien over uithuisplaatsing, maar toch wil ik mijn verhaal ook wel kwijt. Mijn dochter is 12 en heeft de diagnose ODD in combinatie met een verstandelijke achterstand gekregen.
Vanaf de geboorte was al duidelijk dat zij een achterstand had doordat ze met alles laat en traag was. Op school werd duidelijk dat het leren ook moeizaam ging en zijn belandde op het Speciaal Basisonderwijs. Tot de onderbouw was het een stil terug getrokken meisje,maar toen zij in de bovenbouw en in de pubertijd kwam barstte haar gedrag los in een aggressief en brutaal kind. De problemen begonnen zich op te stapelen, ze begon in zichzelf te snijden, wat voor mij het moment was hulp in te schakelen. Ik kwam met haar terecht bij Symfora de Bascule. Ondertussen werd mijn dochter steeds onhandelbaarder zowel thuis als op school en we belandden bij de psychiater voor medicijnen. Aan de dipiperon. Ook kreeg zij dramatherapie. Wij als ouders kregen ouderbegeleiding. Wat er op neer kwam dat wij opdrachten kregen waardoor haar gedrag nog meer explodeerde.
Om te voorkomen dat de boel keer op keer escaleerde hier thuis liet ik haar steeds meer haar gang gaan. Ze was steeds minder vaak thuis en hing op straat, kwam keer op keer met de politie in aanraking. Verkeerde vrienden, roken etc. Ze komt alleen thuis om te eten en te slapen voor de rest zwerft ze op straat.
Ze houdt zich totaal niet aan de tijden dat ik zeg dat ze thuis moet zijn, ze bepaald haar eigen tijden, waardoor ze heeeel laat thuis komt. Als ik haar dan als straf een avond binnen wil houden slaat ze de hele boel kort en klein. Kortom een onhoudbare situatie. Haar vader en ik zijn uit elkaar dus alles komt op mijn schouders terecht. Haar oudere zus is van de Havo naar de Mavo gegaan omdat die ook onder hoge stress leefde.
Ik heb nu aan stichting MEE alarmbellen laten rinkelen, dat dit kind zo snel mogelijk van de straat gehaald moet worden want ze valt van de ene ellende in de andere.Bovendien verzorgt ze zich niet. Ze gaat niet onder de douche en poetst haar tanden niet, ik krijg het niet voor elkaar en ben ten einde raad. Stichting Mee heb ik dinsdag ingeschakeld voor een crisisopvang en vandaag werd ik al gebeld dat ze vrijdag al terecht kan in een woongroep die gelegen is aan haar school. Volgens stichting MEE is dit bijzonder snel geregeld en gebeurd het niet vaak dat het zo snel kan, maar toevallig was er een crisisbed vrij in die woongroep en ook nog daar waar haar school is gevestigd. Ik had het ook niet zo snel verwacht en aan de ene kant ben ik blij dat ze eindelijk van de straat gehaald wordt, maar aan de andere kant ook heel angstig, vooral om hoe zij hierop gaat reageren. Tot vrijdag hou ik nog mijn mond tegen haar over wat komen gaat. Vrijdag zet ik haar in het busje naar school en kom een paar uur later naar school om haar te vertellen wat er gaat gebeuren en ga ik mee haar wegbrengen naar de woongroep. Wat zal het moeilijk worden haar daar achter te laten, maar ik weet dat dit opn dit moment het beste voor haar is voordat ze nog meer de goot inglijdt.
Heeft iemand ervaringen met zo'n woongroep? Hoe zou dat eraan toe gaan, wat zou het dagprogramma zijn na schooltijd en na etenstijd? En zouden wij haar mogen bezoeken ?
Morgen heb ik hier waarschijnlijk al antwoord op maar was toch benieuwd of er hier iemand is die daar een antwoord op heeft.
Groeten