Leden: 2,825
Onderwerpen: 4,871
Nu Online: 13

Nieuwste Lid: jipsterbs

Rivare

Swifthosting

Ouwenelen

LF Hyves

Donateur worden en daarmee het Lotgenotenforum helpen? Lees hier meer!

Mike

Ga terug   Lotgenotenforum.nl Voor lotgenoten, door lotgenoten! > Psyche > Psychotische stoornissen
Registreer Weblogs FAQ Kalender Markeer forums als gelezen

Psychotische stoornissen Schizofrenie, psychose, etc

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20 november 2009
yntle's schermafbeelding

Standaard schizo-affectief maar niet achterlijk

Als ik hulp of informatie vraag bij personen of instanties die mij niet persoonlijk kennen voel ik me vaak behandeld als iemand zonder verstand. Ik vraag mij af of er meer mensen zijn met deze ervaring.

even iets over mijn ziekte verloop. Vanaf baby af aan heb ik depresieve klachten. vanaf dat ik een jaar of 15 was werd ik psychotisch. Op mijn 13de kwam ik voor het eerst met de ggz in aanraking. dit omdat ik thuis niet meer te handhaven was. pas op mijn 18de werd er de diagnose "depresief/manischdepresief" gesteld en volgde er diverse opnamens en dagbehandelingen. Ik was toen volledig arbeidsongeschikt. Toen ik 21 was gaf een crisisarts mij antipsychotica en toen ging er een wereld voor me open. Het is toen hard gegaan. na een aantal verschillende antipsychotica kwam ik uit bij de Seroquel. Na een paar maanden kon ik weer langzaamaan meedoen met het "normale leven" Ik was tot afgelopen jaar meer dan 10 jaar klachten vrij (wel met medicijnen).

een concreet voorbeeld maar zo zijn er duizenden:

Mijn vriend en ik besloten dat wij heel graag wilden proberen of ik zwanger kon worden. Uit voorzorg wilde wij het beste voor mijn eventueel toekomstige kind. Dus ik ging naar mijn huisarts omdat ik met een psychiater wilde overleggen welke medicijnen het beste waren voor het ongeboren kind. wij besloten toen dat ik over zou gaan op de haldol.
Ik zou geleidelijk overgaan. de eerste 100 mg gingen goed. de volgende 50 mg ging het mis. ik werd erg achterdochtig, onrustig en verloor de grip op mezelf. Ik herkende dit niet en dacht dat de oorzaak de bijwerkingen van de haldol was
Bij de eerste aanwijzingen heb ik een hulpaanvraag gedaan bij ypsilon. met de vraag als hierboven. Ik probeer zwanger te worden. voel me nu niet goed. kunnen dit bijwerkingen zijn van de haldol of zijn dit beginverschijnselen van de haldol.

het antwoord dat ik terugkreeg was te verwachten maar erg teleurstellend:
Je bent psychotisch, neem contact op met je psychiater, JE BENT TE KWETSBAAR OM KINDEREN TE KRIJGEN. DENK GOED WAT JE JE TOEKOMSTIGE KIND AANDOET.

dit terwijl mijn enige concrete vraag toch echt was: hoort dit bij de haldol en gaat het vanzelf over of is er meer aan de hand

Ik was hier nogal van ontdaan. Ze kent me niet en mijn omstandigheden niet. Ik volde mij behandeld als iemand zonder gezond verstand.

dit soort voorvallen komen vaker voor zowel binnen als buiten de psychiatrie en dat blijf ik ernstig pijnlijk vinden.

nog een voorbeeld.
door mijn ziekte kwam ik lasig aan het werk. en zat ik in de wajong. Mijn opleiding was voor werk binnen de media en hier had ik ook al 2 jaar naar tevredenheid van iedereen gewerkt. Ik werd werkloos door een reorganisatie en kwam dus bij een verzekeringsarts. Ik vertelde hem wat ik gedaan had, wat mijn opleiding was en waar ik de toekosmt zag hiervoor had ik een opleiding nodig.
zijn korte en enige reactie: Jij zult nooit werken, wij gaan niet je hobby financieren, zet het uit je hoofd. ga op zoek naar een daginvulling en zet het werken uit je hoofd

Ook erg pijnlijk. Ik heb toen zelf een opleiding (doormiddel van mijn ouders) bij elkaar kunnen sparen en heb nu gewoon een goeie cariere...

kennen jullie dit?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 20 november 2009
Veramon's schermafbeelding

Standaard

Hallo Yntle, nee ik ken het zelf niet, maar ik vind het wel -weer eens- schokkend als ik je verhaal zo lees!

Helaas heb ik al vaker van anderen dergelijke verhalen gehoord: als je eenmaal in de psychiatrie bent geweest krijg je een stempel waar je blijkbaar nooit meer vanaf komt en waardoor mensen niet meer verder kijken naar wie jíj bent en wat jóuw behoeften op dat moment zijn..
Alsof het hebben van een psychiatrische ziekte of aandoening niet i.p. iedereen kan overkomen..

Afschuwelijk vind ik dat..

Ik hoop dat je mensen treft die jou wél serieus nemen en je met het respect behandelen waar élk mens recht op heeft!

Heel veel succes!
Groeten van Veramon
Met citaat reageren
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten