Discussie: nekhernia
Los bericht bekijken

Oud 28 januari 2012
carma's schermafbeelding
carma carma is offline

Standaard Nekhernia

Hallo Mary, Vlinder, Kiwi,en ieder die ik vergeten ben.

Hier ben ik dan weer (carma) Carla.
Julie hebbben een maand niks van mijn gehoord omdat ik zelf al een paar keer te vergeefs had gekeken op een reactie, dus heb toen alles even zo gelaten, en de operatie afgewacht.
Maar hier ben ik dan weer, en een ervaring rijker.
Ik ben nu een week geleden vrijdag de 20ste geopereerd aan mijn nekhernia.
donderdag was ik opgenomen , en vrijdag geopereerd om 14.00, en 18.45
was ik weer op zaal maar nog niet echt aanspreekbaar.
Vrijdagavond laat kon ik nog niet van bed en kreeg toen een. catheter waar ik tegen op zag maar nu een echte aanrader vind (voor vrouwen) voor mannen schijnt dat inbrengen niet zo fijn te zijn.
Zaterdag: Half acht werd ik gewekt door de ontbijtkar.
Langzaam iets omhoog gekomen begon ik moeizaam aan mijn ontbijtje, met jam natuurlijk, want slikken zou moeilijk zijn. Ik moest alles in blokjes snijden van een bij een cm. en goed kouwen, en bij elke hap drinken om mijn brood weg te krijgen.
Ik heb er 3 kwatier over gedaan om mijn 2 sneetjes op te krijgen.
erg vermoeiend nog zo'n ontbijtje met de nodige pillen.
Daarna komen de controles, bloeddruk meten, tempratuuren, nog wassen op bed, bed word verschoond een hele drukte.
Zo langzaam voelde ik mij al een hele piet, en smiddags had ik al praatjes voor 10.
eerst nog de catheter er uit wat niks voor stelde, en een controle foto gemaakt, en een uur later ook de drain uit mijn hals wat niks voorsteld, dus geen pijn of verveld gevoel gehad.
Smiddags bezoek, ik was goed te pas bijna hieper.
de nacht erop had ik een terugslag, moeite en pijn met slikken last van het slijm, ik lag half hoog in verband met een dikke hals, en alles begon in der loop van de nacht zeer te doen van de houding waarin ik lag, dus 5 uur maar 2 paracetamols gevraagt.
daarna ging het iets beter maar bijna geen oog meer dicht gadaan.
Blij dat de ontbijdkar er was en aan mijn vervelende nacht een eind kwam en aan mijn moeizame ontbijtje, kon beginnen.
Zondag:Vanaf dat moment ging het langzaam weer iets beter, en ben ik rond het middaguur gaan douche en heb daarna nog even mijn ogen kunnen sluiten om wat uurtjes slaap in te halen.
eigelijk zou ik die dag naar huis mogen maar omdat ik zo'n slechte nacht had gehad, en mij nog niet zo heel goed voelde en alleen thuis zou zijn ben ik nog een nacht gebleven.
Maandag: Alvas maar wat inpakken en wachten op de zaalarts en de laaste controles van bloeddruk en tempraturen.
Nadat alles goed was gekeurd en mijn laatse vragen had gesteld kon ik douchen en naar huis.
Onderweg merkte ik dat alles even te vermoeiend was geworden en praten ging bijna niet meer, dus even rust genomen en niet gepraat, en toen ging het later wel weer.
Toch gauw even een boodschapje mee gepakt onderweg naar huis, zodat ik daar de komende twee dagen geen zorgen om zou hebben, en ik had nu hulp voor de zware boodschappen.
Eenmaal thuis werd ik aan mijn lot over gelaten, en ben ik gelijk mijn was gaan draaien, want ik voelde mijn weer iets beter.
de eerste nacht was weer even geen beste nacht, maar al met al blij dat ik weer thuis was.
nu thuis krijg ik veel hulp en aanloop, en soms best vermoeiend nog, soms gaat het praten niet zoals ik het wil net of alles in en om mijn keel/hals oververmoeit raakt, soms het gevoel dat licht mijn keel word dichtgedrukt van binnen uit waardoor je het gevoel krijgt te wijnig lucht te krijgen en waardoor het praten ook moeilijk word.
Alles daarbinnen is natuurlijk iets gezwollen net als de wond van de operatie.
De snede is vanuit het midden van de hals naar rechts 4 cm, en vlak ernaast is een klein gaatje voor de drain gemaakt.
De snee is onderhuids gehecht en er zitten hechtpleisters over heen.
Al met al heb ik nouwelijks pijn gehad en wat ik nu nog voel is een beetje pijn in de neken hoor het wat knarsen, en bij de wond kan het wat trekken door de hechting of jeuken in de loop van de genezing.
Ik was wisselend iets hees en sliken is niet altijd even fijn, maar naar drie dagen gaat het beter.
Na ontslag moet je nog niet zwaar tillen stofzuigen of ramen wassen, kortom geen zware dingen doen.
Wel mag je koken afstoffen en was draaien maar geen zware manden tillen, en alles met maten, dus optijd je rust nemen.

Ik hoop dat de geen die de operatie nog moeten ondergaan, wat aan mijn verhaal hebben, en mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag, en hoop ze te kunnen beandwoorden.

Groeten (carma) carla