Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: nekhernia opereren of niet?

Standaard nekhernia opereren of niet?

Hoi, ik hoop hier tips te krijgen van lezers.
    In het kort:
    Ik ben 48 en heb een nekhernia C6-C7 waarvoor neuro-chirurg een operatie heeft gepland. De klachten waren licht, duurden van december tot februari en zijn inmiddels al 3 maanden weggebleven. Wat moet ik hier nu mee?

Ik zal hier alles over de hernia schrijven en daaronder mijn vragen. Het is een heel verhaal, maar kan niet korter.
    - November:
    Ik besloot om een paar maanden veel heftiger te gaan sporten om m'n conditie te verbeteren. 3-4 keer per week 1 of 2 uur. Badminton incl. competitie, 'fightfun' bij FitForFree, kickboxtraning, hardlopen zo'n 4 km, en fitness (het meeste deed ik al eerder, maar minder vaak).
    - December, ergens voor kerstmis:
    Na sporten bij FitForFree deed ik wat spier- en strekoefeningen op de vloer. En strekoefening zie ik anderen vaak doen, maar deed ik nooit, tot die ene keer. Liggend op rug, benen omhoog en handen naar voeten. Ik was pas halverwege, of ik dat te snel deed weet ik niet meer, toen ik een enorme stroomstoot door m'n hele lichaam voelde gaan, echt heftig. Geen idee waarvandaan dat kwam. Ik dacht misschien een zenuwverrekking, al heb ik daar totaal geen verstand van. Het leek daarna helemaal geen probleem en ik heb me er geen zorgen om gemaakt.
    - Januari-februari:
    Een paar weekjes na die grote stroomschok kreeg ik vreemde symptomen die tot half februari vaker gingen voorkomen. Slechts van n symptoom was ik helemaal zeker: Bij (en soms kort na) sommige (de heftigere) sporten voelde ik soms een keer een stroompje door beide kuiten tegelijk (van enkel tot knie), altijd precies synchroon linker en rechter kuit, soms beide zijkanten, soms beide achterkanten. Ik heb het sporten er nooit voor onderbroken.
    Van een ander symptoom wist ik niet zeker of het geen verbeelding was, maar dit was waarschijnlijk ook echt: Tijdens het hardlopen had ik het gevoel dat mijn knieen er plots mee konden stoppen. Ik ben ook daar nooit voor gestopt en de knieen bleven altijd werken, ik vroeg me serieus af of er psychisch iets vreemds aan de hand was.
    Daarnaast nog wat vagere klachten die of door hernia of door oververmoeidheid kwamen.
    - Februari:
    Wat sportavonden overgeslagen zodat er 3 of 4 keer 24 uur tussen sporten zat. Ik verwachte dat die symptomen dan zouden afnemen. Het bleef echter tot half februari nog toenemen.
    14 februari:
    Tijdens 2 uur badminton zo'n 10 keer een elektrisch stroompje langs beide kuiten. Daarna bij draaien in bed weer. Volgende ochtend was dat over. Ik liep s'ochtends naar een winkel vlakbij en had onderweg heel erg het gevoel dat ik niet wilde lopen en wel wilde zitten of liggen. Zonder dat ik lichamelijk een probleem kon aanwijzen. Ik schrok hiervan heel erg!!!
    16 februari:
    Naar huisarts (in opleiding). Testjes om hernia of iets anders te ontdekken leverden bij mij niks op. Wel doorverwezen naar neuroloog.
    Het sporten nog wat verminderd. Alleen nog 2 keer per week fitness bij FitForFree, incl. daar hardlopen en andere duursporten.
    25 februari:
    Laatste keer stroompje langs kuiten.
    1 maart:
    Laatste vage klacht: 2km hardlopen voelde erg moeizaam.
    2 maart:
    Naar neuroloog. Veel testjes gedaan. Alles was goed. Bovenstaande symptomen waren wel reden om een MRI te laten maken, van hele wervelkolom.
    21 maart:
    MRI-scan.
    4 april:
    Resultaat van MRI-scans getoond door neuroloog (in opleiding). In AZM (Maastricht). Zij zei dat de nekhernia (C6-C7) in elk geval serieus genoeg was om me naar een neuro-chirurg door te verwijzen. Ook voor vragen die in me opkwamen. Was heel korte ontmoeting, ik heb de MRI-scans files laten opsturen zodat ik het thuis beter kon bekijken.
    De hernia is goed te zien. Ik was verbaasd omdat ik nooit iets in nek voelde en me ten tijde van de scan al lang goed voelde. Ik vroeg wat het betekende voor sporten. Ze zei dat een heftige beweging tot een dwarsleasie kon leiden. Ik vond dat vreemd gezien de werking van de ruggengraad en gezien de heftige sporten die ik met de hernia had gedaan. Ik ben wel blijven sporten, maar minder heftig. Het zachte tussenwervelspul is richting de ruggenmerg ontsnapt. (Dan is het normaal dat je geen pijn voelt.) Of het een 'bulged' tussenwervelwand is of doorgescheurd is kan ik niet precies zien op scan, vroeg ik in later gesprek aan neurochirurg maar kreeg ik geen antwoord op. In neuroloog-verslag staat een keer de term 'bulged', op de scans zou ik denken dat het door de wand heen ontsnapt is. Het ligt tegen de ruggenmerg. Ruggenmerg is niet vervormd en heeft nog de normale dikte (hoewel dat niet op de milimeter nauwkeurig te zien is). In de verslagen is soms geschreven "myelumcompressie" (myelum is ruggenmerg), soms "enige compressie van het myelum". En "myelopathie". Ik heb die term opgezocht en plaatjes daarvan gevonden. Ik zie dat niet in mijn scans.
    20 april:
    Naar neuro-chirurg (in opleiding). Aantal testjes gedaan om een reactie mee op te wekken, maar weer werkte dat niet bij mij. Ik ben nu wel heel goed in m'n neus aanwijzen met ogen dicht want dat heb ik 3 keer, bij huisarts&neuroloog&neurochirurg, gedaan. Zijn conclusie (na overleg met afgestudeerd neurochirurg die ik niet gezien heb) : opereren, over 2 maanden. Dat had ik helemaal niet verwacht, voelde me toen al bijna 2 maanden goed zonder symptomen en ik sportte nog steeds een paar keertjes per week. Ik vroeg waarom het geopereerd zou moeten worden. Hij noemde daarop de lange duur van de klachten. Waarop ik zei die duur niet zo lang te vinden. Waarop hij zei "We zijn nu een half jaar verder" en dat de klachten weer kunnen komen als ik weer meer zou sporten. Waarop ik zei het tegendeel niet te hebben bewezen maar te voelen dat dat niet zo is. Tot de operatie mag ik absoluut geen enkele sport doen volgens die neurochirurg, weer kreeg ik te horen dat dat de ergste gevolgen kan hebben. Ook niet op een crosstrainer bewegen bijvoorbeeld. Ik heb de neurochirurg gevraagd om de myelopathie te laten zien. Hij zei dat niet te kunnen laten zien. Toen was z'n tijd voorbij.
    16 mei:
    Het verslag van neurochirurg komt bij mij aan (dat duurt 4 weken). In de 'intervalanamnese' lees ik m'n klachten terug, nou ja ik herkende het amper, zo overdreven als het beschreven staat. Er staat dat het heftig is en steeds erger werd. En er staat niet dat symptomen alleen bij heftige sporten gebeurden, dat ik in de wintermaanden tijdelijk erg heftig sportte en dat ik al maanden niets meer had gemerkt en me goed voelde.
    Als het verslag niet klopt, kan ik niet vertrouwen op het oordeel. Daarom brief aan neurochirurg geschreven om dit duidelijk te maken.
    29 mei: Neurochirurg belde. De eindverantwoordelijke ipv. die in opleiding. Hij klonk erg boos en nerveus, zei meteen dat ik zeurde over komma's en punten. Hij vind het verslag wel goed, en vindt dat er geopereerd moet worden, en zei dat verandering van het verslag zijn oordeel niet wijzigt.
    Nu (5 juni):
    Ik badminton al weer een tijdje, maar 1 of 2 partijen per week. Hardlopen beperk ik tot 2km. Alles voelt goed, heb sterk het gevoel dat ik ook lang kan sporten maar dat doe ik niet meer om voorlopig niets te "forceren". Ook nog wat andere kracht- en duursporten bij FitForFree, alles waarbij ik het gevoel heb dat het me goed doet. Wandelen en fietsen ben ik nog meer gaan doen dan ik al deed. Andere houding aan computer, hoger scherm, meer afwisseling. Vanalles veranderd in de hoop dat dat gezonder is.

Ik heb achtergrondinformatie op internet gezocht. Ik lees op de meeste betrouwbare sites info dat een incidentele hernia zonder complexer ziektebeeld normaal gesproken vanzelf over gaat. Het komt heel erg veel voor. Ik ga er daarom vanuit dat een mensenlichaam er wel mee om weet te gaan. Natuurlijk gaat dat niet altijd goed, maar ik wil vertrouwen op m'n lichaam. Een operatie "uit voorzorg" ga ik daarom niet doen. Het is me niet zo gebracht door de neurochirurg, maar ik zie dat toch zo. Ik las dat het percentage hernia-operaties in Nederland van 30% naar 5% gedaald is. Dat is een teken dat voorheen heel veel uitgevoerde operaties onnodig waren. En daalt het aantal operaties nog steeds?? Ik lees dat er onder medici erg verschillend wordt gedacht over hernia, en veel onderzoek ontbreekt om iets te kunnen bewijzen. De recente onderzoeken waar ik over lees wijzen er meest op dat er nog steeds te snel geopereerd wordt. Iedere hernia en persoon en situatie zal verschillend zijn, maar ik laat niet snel opereren.

Mijn vragen:
    - Ik wil een second-opinion. Niet in AZM. Maar welk ziekenhuis??? (vanuit Maastricht te reizen) Graag een ziekenhuis dat terughoudend is met aantal operaties. En graag eens een arts die normaal kan praten. :)
    - Inmiddels is het ruim 3 maanden na de laatste vage klachten. Ik heb sterk het gevoel dat de klachten veel met het erg vele en heftige sporten in de wintermaanden te maken hadden. Ik lees dat de meeste hernias haast of helemaal ongemerkt blijven en klachten anders meestal binnen een paar weken/maanden over gaan. Ik had misschien zelfs niets gemerkt als ik niet tijdelijk erg veel was gaan sporten. Dan had ik me nu gezond en zorgeloos gevoeld, terwijl er nu een operatie voor me is gepland. Raar. Ik denk dat dit geen normaal beleid is, als ik de richtlijnen op de meeste ziekenhuis-sites lees. Misschien heeft iemand er ervaring mee of kennis over?
    Ik heb nu besloten pas aan opereren te gaan denken als ik OF symptomen ga voelen OF een latere MRI-scan aanleiding geeft om toch te opereren.
    - Sinds de hernia na de MRI-scans te zien is, ben ik steeds meer gaan letten op alles wat ik de hele dag voel. Dat is inmiddels vrij extreem geworden. Elke dag voel ik wel af-en-toe ergens een kriebel, een pijntje, een tinteling, vermoeidheid, krampje. Ik schrik overal van. Rationeel denk ik dat ik de voorgaande tientallen jaren hetzelfde voelde, maar ik lette er nooit op dus weet dat niet precies. Een keer een bruisende voetzool of tintelende heup vond ik vroeger lekker voelen. Nu maak ik me meteen weer zorgen. :( Ik zou wel beter willen weten welke gevoelens in elk geval niet door deze hernia kunnen komen, dan hoef ik me minder vaak zorgen te maken.

Standaard

Even een update:
    2 maanden verder en nog steeds geen symptomen. Ik heb nog 2 keer een (andere) neuroloog van AZM (ziekenhuis Maastricht) gesproken. 1 keer per telefoon om iets te vragen over second-opinion in ander ziekenhuis. Zij zei dat ze zich zorgen maakt over nieuwe opinie omdat het snel geopereerd moet worden. Daarna heb ik een afspraak met (weer andere) neuroloog gemaakt voor uitleg over de MRI-beelden omdat de neuro-chirurg daar "geen tijd" voor had. Zij zei ook dat chirurgie de normale procedure was. Dit keer wel een normaal gesprek vond ik, zonder paniek en rampscenario's.
    Ik heb de Nederlandse operatie-indicatie-richtlijnen voor artsen gelezen, denk dat het AZM erg achter loopt qua beleid.
    Laatste symptoom is nog steeds van eind februari of 1 maart. Ik houd me steeds minder in qua sporten, sport vaker dan voorheen (maar korter) omdat ik denk dat dat gezond is.
    Lijkt me goed mogelijk dat het gewoon over is/gaat. Ik heb meer over de MRI-scans opgezocht, denk dat op mijn scan van 21 maart ook te zien is dat het probleem toen al over was. Maar de artsen dachten aan rampscenario's, ik had dat niet eens allemaal hierboven opgeschreven, echt niet leuk namelijk. Dan is het moeilijk "eigenwijs" te zijn, maar ik denk toch dat ik gelijk heb en opereren onzin is.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Soortgelijke discussies

1. nekhernia opereren of niet????
    By Tijs in forum Bewegingsapparaat
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 23 juli 2016, 20:29
  2. Wel of niet Opereren
    By faceoff in forum Bewegingsapparaat
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 16 augustus 2013, 14:50
  3. Hernia, wel of niet opereren?
    By Boekworm in forum Bewegingsapparaat
    Reacties: 5