Leden: 8,596
Onderwerpen: 9,736
Nu Online: 55

Nieuwste Lid: Karla

Ouwenelen

LF Hyves

Donateur worden en daarmee het Lotgenotenforum helpen? Lees hier meer!

Mike

Invisible

Desie

Rinke

Ook een weblog?

Ga terug   Lotgenotenforum.nl > Bewegingsapparaat > Hernia

Hernia Alles over hernia's vindt je hier.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 24 augustus 2012
Romee64's schermafbeelding
Romee64 Romee64 is offline

Standaard Na hernia operatie zenuwpijn (uitstraling) in been

Goedemorgen,
Net nieuw hier op het lotgenotenforum en hoop dat ik van vele lotgenoten advies kan krijgen en natuurlijk ook andere lotgenoten advies en steun kan geven!
Ik ben 14 augustus jl geopereerd aan een acute hernia L2/L3 bij NedSpine te Ede na een week in het Gelre Ziekenhuis in Zutphen te hebben gelegen. Ik heb nog nooit in mijn leven last gehad van rugklachten. Op 2 augustus "schoot" het in mijn rug en na 2 weken ondraaglijke pijnen in mijn rechterbeen al geopereerd.
Na de operatie geen pijn meer, wat een opluchting!
Thuis braaf het oefen- en opbouwschema van NedSpine aan het volgen met aanvullende oefeningen van de fysiotherapeut. Dit ging tot afgelopen woensdag prima. Helaas kreeg ik de pijn in mijn been weer terug. Welliswaar in veel mindere mate maar toch wel zo pijnlijk dat ik weer aan de diclofenac (was net begonnen met afbouwen) ben gegaan.
Gelijk maar gas terug genomen met lopen en oefeningen. Volgens schema moet ik nu 3x per dag een half uur lopen. Dit trek ik echt niet. Elk uur ben ik een kwartier uit bed en loop ik een beetje rond. Daarna weer 3 kwartier liggen.
Mijn vragen aan jullie: herkend iemand zich in dit verhaal, gaat deze pijn weer over, zou de pijn gekomen zijn door overbelasting, wat nu te doen?
Ik zou het erg fijn vinden om van jullie reacties te krijgen. Alvast bedankt!
Groeten van Romee
Oud 24 augustus 2012
Gert's schermafbeelding
Gert Gert is offline

Leeftijd: 48
Standaard

Hallo Romee,

Ik denk dat je er goed aan deed om een beetje gas terug te nemen en het programma op een lager pitje te zetten. De zenuw die verantwoordelijk is voor de pijn was voor de operatie waarschijnlijk gekwetst en een zenuw geneest spijtig genoeg niet zo heel snel en de operatie is ook nog niet zo heel lang geleden.

Waarschijnlijk was de pijn weg na de operatie, maar door de oefeningen te doen zou het kunnen dat die zenuw weer een beetje geprikkeld werd en dat je hierdoor weer pijn gaat krijgen.

Daarom steeds het advies: Luister naar je lichaam.

Waarschijnlijk zal de pijn wel weer een beetje verzachten door het iets kalmer aan te doen.

Groeten,
Gert
Oud 24 augustus 2012
innouska's schermafbeelding
innouska innouska is offline

Standaard hernia

ik ben 2 jr geleden geholpen aan een hernia, het herstel ging echt goed en heb 2 jr lang toch niet echt veel pijn gehad.
Hoewel de laatste maanden ik merkte dat ik toch meer pijn kreeg bij mijn werk ( werk in de ouderenzorg) mn werkgever wou ook niet luisteren en ja hoor toen ging ik in 1 x door mn rug maar ja eigenwijs als ik ben toch blijven werken.
Toch blijf de pijn komen in mijn been en maar de huisarts geweest en doorgestuurd naar de fysio, en die dacht aan een hamstring blessure, na een aantal behandelingen ging de pijn niet over en ben toen naar een manueel fysio gegaan en die vertrouwde t ook niet echt, ondertussen kon ik echt niet meer 24 u per week meer werken en had echt veel pijn in mijn hernia been.
Toch is t niet de pijn die ik eerst had, en ja dan twijfel je toch...
Mijn heeft toen mail verzonden aan Ned Spine, toen MRI gemaakt en ja hoor afgelopen dinsdag te horen gekregen dat ik wederom een hernia heb op precies dezelfde plaats...
Dus 11 sept ben ik weer aan de beurt bij Ned Spine, zie er wel heel erg tegenop...
Wat betreft jou verhaal ik had dit de eerste weken ook, en was best bang maar das allemaal bijgetrokken, kan je alleen maar zeggen : neem de tijd, denk aan je zelf en voel je lichaam, beter 2 maanden langer rustig aan doen, dan dat verkeerd gaat! succes en sterkte er mee,....
Oud 24 augustus 2012
Ellenn's schermafbeelding
Ellenn Ellenn is offline

Standaard

Balen dat het weer zo slecht gaat.....ik vind je schema ook wel heel erg veel, 3x per dag een half uur lopen?!

Helaas heb ik geen opbeurend verhaal, na mijn eerste operatie 28 sept vorig jaar, was het diezelfde avond van de operatie alweer mis....ik ben 7 mei dit jaar weer geopereerd omdat ik een recidief had, dus weer een hernia op dezelfde plek (L4-L5)

Laatste keer ging het 2 weken goed, daarna weer veel pijn en nog steeds 7e per dag 5 mg morfine. Heb 22 juli weer een MRI gehad en weer is het niet goed , maar ik wil me niet een derde keer laten opereren en ga eerst bij de pijnpoli mijn opties bekijken...mijn lijf maakt veel littekenweefsel aan.

Dus ik hoop dat je met rust een positief verschil gast merken! En zeker aan de bel trekken anders en niet wachten tot je eerste nacontrole!
Succes en sterkte!
Oud 24 augustus 2012

Standaard

Hallo Gert, Innouchka en Ellenn,
Bedankt voor jullie reacties.
Gert, wat jij denkt is ook de mening van mijn partner. Ik hoop het maar en doe het rustig aan. Wat ik zo gek vindt is dat het dode en dove gevoel in mijn been alleen maar toeneemt. Het " kruipt" nu omhoog richting lies en aan de andere zijkant van het been. Daarbij het brandende gevoel en de stekende pijn maak ik me toch wel een beetje zorgen. Zou dit nu echt van mijn oefeningen komen?
Innouchka, wat erg voor je dat na 2 jaar de hernia weer terug is en je weer onder het mes moet. Is er nu een verklaring voor, zwakke plek of zo, of pure pech? Fijn te horen dat jij ook de pijn had in je been na de operatie en dat het weer overging. Maar ook zoals ik het hierboven omschrijf met het dode gevoel en zo?
Ellenn, dat is echt een vreselijk verhaal. Wat rot voor je dat de hernia's zo snel weer terug kwamen. Wat een pech! Ik begrijp dat je je buik vol hebt van operaties en dat je het op andere manieren gaat proberen. Heel veel sterkte! Bedankt voor je advies, ik kijk het even aan en mocht het niet verbeteren ga ik NedSpine bellen voor advies.
Groetjes, Romee
Oud 24 augustus 2012
omalenny's schermafbeelding
omalenny omalenny is offline

Standaard Romee

Ik ben zelf 8 dec 2011 aan een hernia geopereerd en heb daarna wat ups en down in het herstel gehad

Ook ik had de eerste tijd wisselend meer of minder pijn en uitstraling/brandende pijn in mijn been. Wanneer ik merkte dat ik meer last kreeg nam ik een pasje terug in mijn doen en laten en liet ik het de fysio weten zodat zij ook het fysioprogramma op een lager pitje zette

De 1 herstelt sneller dan de ander, mijn totale herstel duurde een half jaar

Ik werk nu weer 100% als verzorgende in een verzorgingshuis maar vraag wel wat eerder hulp en ben veel bedachtzamer in mijn bewegingen

Houd moed en luister goed naar je lichaam dan komt het (meestal) wel goed!

groeten van Lenny
Oud 26 augustus 2012

Standaard

Bedankt OmaLenny voor je opbeurende reactie. Fijn te horen dat het ook goed kan komen. Sinds afgelopen woensdag heb ik last van brandende pijn in mijn been. Gelijk rust genomen en nu lig ik 55 minuten op bed en 5 minuten per uur uit bed. Nu na 4 dagen verbetert de situatie niet maar gaat mijn been toch steeds meer branden ondanks dat ik hem dus bijna niet belast. Is dit herkenbaar voor jou en ben ik gewoon te ongeduldig? Ik kan er niets aan doen maar maak me toch wel erge zorgen! Alvast bedankt voor je reactie!
Groetjes van Romee
Oud 27 augustus 2012
omalenny's schermafbeelding
omalenny omalenny is offline

Standaard

Hoi Romee

Misschien dat je toch iets te ongeduldig bent? Je bent, zo lees ik, pas 2 weken geleden geopereerd en een herinaoperatie is een zware operatie.
Je zenuw heeft waarschijnlijk behoorlijk bekneld gezeten en misschien sputtert deze nog wat tegen nu dat hij vrij ligt? Dat was bij mij n.l. het geval

Als je het niet vertrouwt zou ik zowiezo aan de bel gaan trekken

groetjes van Lenny
Oud 29 augustus 2012

Standaard

Hallo Lenny,
Bedankt voor je reactie, dat gaf me weer even moed!
Inmiddels heb ik mijn chirurg nog even aan de lijn gehad daar ik me toch wel zorgen maakte. Het brandende gevoel was inmiddels ook in mijn "gezonde" been getrokken en het voelde alsof ze ijswater in mijn voeten aan het injecteren waren. Een heel naar gevoel. Toen de brandende pijn optrok naar buik en nog verder naar boven kreeg ik het toch wel benauwd. Ook daar ik al die tijd al bijna geen activiteiten ondernam en bijna volledig op bed lag. Blijkt wondvocht te zijn wat weer tegen de zenuwen aandrukt. Daar ik een hoge hernia heb gaat het brandende gevoel ook naar boven. Kan 4 weken gaan duren. Balen, staat mijn revalidatie 4 weken stil en mag ik er per uur maar 5 min uit. Maar ja..... Als het maar goed komt......dat is het belangrijkste.
Nogmaals bedankt voor je reactie, die heeft me wel gerustgesteld hoor!
groetjes, Romee
Oud 31 augustus 2012
Murfy's schermafbeelding
Murfy Murfy is offline

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Romee64 Bekijk bericht
Goedemorgen,
Net nieuw hier op het lotgenotenforum en hoop dat ik van vele lotgenoten advies kan krijgen en natuurlijk ook andere lotgenoten advies en steun kan geven!
Ik ben 14 augustus jl geopereerd aan een acute hernia L2/L3 bij NedSpine te Ede na een week in het Gelre Ziekenhuis in Zutphen te hebben gelegen. Ik heb nog nooit in mijn leven last gehad van rugklachten. Op 2 augustus "schoot" het in mijn rug en na 2 weken ondraaglijke pijnen in mijn rechterbeen al geopereerd.
Na de operatie geen pijn meer, wat een opluchting!
Thuis braaf het oefen- en opbouwschema van NedSpine aan het volgen met aanvullende oefeningen van de fysiotherapeut. Dit ging tot afgelopen woensdag prima. Helaas kreeg ik de pijn in mijn been weer terug. Welliswaar in veel mindere mate maar toch wel zo pijnlijk dat ik weer aan de diclofenac (was net begonnen met afbouwen) ben gegaan.
Gelijk maar gas terug genomen met lopen en oefeningen. Volgens schema moet ik nu 3x per dag een half uur lopen. Dit trek ik echt niet. Elk uur ben ik een kwartier uit bed en loop ik een beetje rond. Daarna weer 3 kwartier liggen.
Mijn vragen aan jullie: herkend iemand zich in dit verhaal, gaat deze pijn weer over, zou de pijn gekomen zijn door overbelasting, wat nu te doen?
Ik zou het erg fijn vinden om van jullie reacties te krijgen. Alvast bedankt!
Groeten van Romee
Hoi, ik had een weekje na m'n 1e operatie ook weer pijn in mijn been en uitstaling, dit kwam door wondvocht ed is mij verteld maar in mijn geval lag ik 5 weken na de 1e operatie weer in het ziekenhuis voor de 2e.. maar goed
Hopelijk gaat het inmiddels beter met je
Discussie gesloten

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten