Leden: 2,825
Onderwerpen: 4,871
Nu Online: 13

Nieuwste Lid: jipsterbs

Rivare

Swifthosting

Ouwenelen

LF Hyves

Donateur worden en daarmee het Lotgenotenforum helpen? Lees hier meer!

Mike

Ga terug   Lotgenotenforum.nl Voor lotgenoten, door lotgenoten! > Algemeen > WAO, WIA, WW, ZW etc
Registreer Weblogs FAQ Kalender Markeer forums als gelezen

WAO, WIA, WW, ZW etc Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 24 februari 2010
john berg's schermafbeelding

Standaard Werken en IVA uitkering!

Hoi Allemaal!
Sins een goed half jaar ben ik 80 tot 100% definitief afgekeurt.
Daarom krijg ik een IVA uitkering. Die is 75% van het laast verdiende loon in het jaar voor ik ziek werd. Mijn werkgever (Staatsbosbeheer) heeft mij altijd gesteund en is even loyaal geweest naar mij als ik altijd naar hun geweest ben. Zij hebben mij niet ontslagen maar mijn 36 urr contract om gezet naar een 4 uur contract! Ik mag en kan dus nog 4 uur per week werken! Daarvoor krijg ik ook een heus salaris! Dit heb ik van af het begin doorgegeven aan het UWV. Daar hebben ze niets mee gedaan, tot in december vorig jaar. Toen hebben ze besloten dat 70% van mijn salaris gekort moet worden op mijn IVA uitkering. Met terug werkende kracht!!!! Nu heb ik dus een naheffing! Er is niemand die me dat ooit heeft verteld! Het UWV verknoeid de zaak en ik zit in de problemen!
laar dit een waarschuwing zijn voor al die andere lotgenoten die een IVA uitkering krijgen!
Groet en een reactie is welkom!

Zjon
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 24 februari 2010
Mike's schermafbeelding

Blog Entries: 5
Standaard

Dat is erg zuur, John.
Maar ondanks dat het UWV slordig is geweest, wordt er van de mensen verwacht dat ze op de hoogte zijn van hoe het geregeld is als je werkt naast je uitkering.
Klinkt erg bot, maar dat had je wel moeten doen zodat je het geld wat afgetrokken wordt opzij had kunnen leggen voor hen als ze zouden komen.

Je wist blijkbaar dat het werken naast een uitkering gevolgen zou hebben voor je uitkering. Dat het UWV daar niets mee doet wil niet zeggen dat je dan vrij bent van de verplichtingen.

Even een quote van een andere site:

Citaat:
Inkomsten uit arbeid naast de IVA-uitkering

Mensen met een IVA-uitkering zijn volledig arbeidsongeschikt. Maar ook met een IVA-uitkering kunt u misschien nog wel werken. Bijvoorbeeld in een Wsw-baan, of voor een paar uur per week. Van de inkomsten die u met dit werk verdient, houdt het UWV 70% in op uw uitkering.

Voorbeeld
Marco Mul heeft een IVA-uitkering van € 1600 bruto per maand. Hij werkt daarnaast een paar uur pe
r week als manusje van alles bij een bedrijfje bij hem in de buurt. Daarmee verdient hij € 200 bruto per maand.
Van die € 200 wordt 70% van zijn uitkering afgetrokken. Dat is € 140.
Zijn IVA-uitkering is dan dus € 1600 - € 140 = € 1460.
Aan loon en uitkering samen heeft Marco € 200 + € 1460 = € 1660.

Uw inkomsten worden per kalendermaand verrekend. Wisselende inkomsten leiden dus tot een wisselende maanduitkering.

Let op: De berekening is iets anders als u vroeger meer verdiende dan het maximumdagloon. Het UWV verrekent uw inkomsten dan niet helemaal. Hoeveel het UWV precies verrekent, hangt af van de hoogte van uw ongemaximeerde dagloon. Het UWV kan meer over de berekening vertellen.
Bron: Kennisring portaal

Ik vind het op zich al belachelijk dat ze zoveel inhouden. Mensen met een IVA etc zullen echt niet gigantisch bijverdienen, dat kunnen ze nu eenmaal niet. Maar zoveel inhouden is nu niet bepaald een bevordering om mensen aan te zetten om zich in te zetten in de maatschappij.

In jouw geval zou ik toch zeker een gesprek aangaan met het UWV (neem altijd iemand mee!) en om opheldering vragen. Ook zou ik eens navraag doen wat je rechten zijn in dit geval.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25 februari 2010
john berg's schermafbeelding

Standaard Bezwaar aangetekend!

Hoi Mike en anderen,
Een groot deel van het probleem zit hem in dat heel veel UWV medewerkers zelf de WIA niet goed kennen. Ik heb voor en tijdens deze deze zaak en tijdens mijn keuring zoveel verschillende interpetaties en versie van WIA en IVA gehoort dat ik zelf absoluut geen idee had hoe het werkelijk zat. Wel wist ik dat ik mijn bruto salaris moest door geven en dat heb ik dus ook gedaan. Ik heb bewijs dat het UWV daar van op de hoogte is geweest.
De arbeidsdeskundinge maar ook afdeling betalingen hebben dit niet doorgegeven aan een andere afdeling/ medewerkers van de afdeling betalingen!
Er is bovendien tegen mij gezegd dat ik een beetje mocht bijverdienen en omdat ik maar 4 uur wekr zou dat geen gevolgen hebben voor mijn uitkering! Na ruim 4 maande heeft het UWV de gegevens die ik ze heb aangeleverd nog niet verwerkt maar is met een soort comtrole pas voor het UWV duidelijk geworden dat ik nog een inkomen had! Dat de fout bij het UWV ligt hebben ze ook toegegeven. Ik heb nu inmiddels bezwaar aan getekend! Omdat door hun fout ik nu heel ernstig in financiele problemen ben gekomen. Het terug betalen van 5 maanden te veel ontvangen uitkering is voor mij een waanzinnig hoog bedrag ook al mag ik dat in termijnen terug betalen!
Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen en al mijn vaste lasten en die moeten gewoon betaald worden.
Had ik het kunnen weten? Vergeet niet dat ik niet voor een in gegroeide teennagel ben afgekeurd!!!! Ik heb een heel ernstig hersenletsel en ben heel vaak wazig en afwezig, heb geen overzicht en etc.
Ik heb me bij het begin van de keurings procedure bij laten staan door Staatsbosbeheer en een on afhankelijke sichting die ook diverse malen contact hebben gehad met UWV en daar nooit te horen hebben gekregen van die 70% kortings regeling te horen hebben gekregen!!
Het gegeven dat er uberhoubt allerlei dingen gebeuren die ik niet kan bevatten en waar ik geen overzicht over heb is iets waar ik nog steeds niet aan kan wennen! Ik was verdorie voor mijn hersenbloeding geen stomme jongen, had een hele goede en mooie baan en had veel zakelijke omgang met bestuurders en hoge ambtenaren. En was bepaald niet om antwoorden verlegen! En nu trekt de wereld aan mij voorbij en ik mag niet meer mee doen omdat ik het niet kan!!
Die 4 uur werken zijn zo ongelooflijk belangrijk voor mij dat het geld niet de grootste motivatie is! Mij inzetten voor de maatschappij is dat wel!!! Maar daar mag best wel een financiele beloning tegenover staan! En die vervalt groten deels!!
Ik had dit niet verdient, het kost me veel energie die ik niet heb! De emoties lopen vaak hoog op!
ik wil rust en geen zorgen en stress!
Groet,

Zjon
Met citaat reageren
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten