Eigen bedrijf starten met WIA

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
jandoorn1234
Newbie
Newbie

11 apr 2017, 17:37

Beste UWV,

Ik ben aan het overwegen een eigen bedrijf te starten. Ik ben arbeidsongeschikt en dit is voor mij wellicht een manier om toch te werken op de tijden dat ik het kan.

Een doorslaggevende factor is mijn inkomen. Dat mag niet nog verder achteruit maar het liefst juist wat meer zijn.

Nu lees ik op:
https://www.uwv.nl/particulieren/eigen- ... rijf-start

Dat het starten van een eigen bedrijf gevolgen heeft voor mijn uitkering maar ik kan niet precies zijn welke gevolgen. Er staat dat het inkomen wordt verrekend met de uitkering. Later staat er weer dat de winst wordt verrekend wat een wezenlijk verschil is.

gefactureerde omzet / inkomen (A)
-/- zakelijke kosten
= winst zonder fiscaal voordeel (B)
-/- ondernemingsaftrek
-/- zelfstandigenaftrek
-/- MKB winstvrijstelling
= winst voor belasting (C)
-/- inkomestenbelasting
= winst na belasting

Graag wil ik weten of A,B of C hetgeen is waar het UWV naar kijkt om te verrekenen met mijn uitkering,

Gr Jan
socrates
Full Member
Full Member

12 apr 2017, 05:31

Bij mijn weten is het juiste antwoord B.

https://www.uwv.nl/particulieren/eigen- ... op-aan-uwv lijkt dat ook te zeggen:

Geef inkomsten op aan UWV
U moet uw inkomsten van uw eigen bedrijf altijd opgeven aan UWV. Maakt u winst? Zoals bijvoorbeeld belastbare winst, aftrekposten ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling. Geef dit dan altijd direct aan ons door.

Ik raad je aan contact op te nemen met UWV, ze zijn er ook om je te ondersteunen bij het opzetten van een eigen bedrijf en je te adviseren. Denk bijvoorbeeld ook aan je pensioen opbouw.

Veel succes!
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

12 apr 2017, 15:17

Beste Jan,

Verstandig dat je onderzoekt of een eigen bedrijf wat voor jou is.
En logisch dat je graag wilt weten wat er wordt verrekend met jouw WIA-uitkering.

UWV ziet de winst zonder fiscaal voordeel als inkomsten uit onderneming.
Dit is dus optie B uit jouw overzicht.

Ik wens je veel succes met de oriëntatie!

Met vriendelijke groet,
Stella
UWV Webcare Team
jandoorn1234
Newbie
Newbie

13 apr 2017, 07:40

Beste Socrates en Beste Stella,

Hartelijk dan voor jullie antwoorden. Ik heb nu nog een loongerelateerde WIA op basis van WW-rechten. In juli 2018 ga ik over naar de VVU omdat ik minder dan de helft van mijn restverdiencapaciteit kan verdienen. Gelukkig heeft mijn voormalig werkgever een WGA-GAT verzekering voor mij afgesloten waardoor ik financieel wel achteruit ga maar mijn hoofd nog net boven water kan houden.
Onder geen enkel beding mag deze VVU + WGA GAT verzekering risico lopen dat ik er geen aanspraak op maak.
Ik heb eer restverdiencapaciteit van 1200,00 en de helft daarvan is dus 600,00
Betekend dit dat ik met mijn bedrijfje dan maximaal 600,00 per maand mag verdienen (omzet -/- zakelijke kosten zoals hierboven beschreven) zonder dat ik het risico loop dat ik dan opnieuw gekeurd moet worden, geen aanspraak meer maak op een VVU etc?

Gr Jan
socrates
Full Member
Full Member

13 apr 2017, 09:07

[QUOTE=jandoorn1234;141603]Beste Socrates en Beste Stella,

Hartelijk dan voor jullie antwoorden. Ik heb nu nog een loongerelateerde WIA op basis van WW-rechten. In juli 2018 ga ik over naar de VVU omdat ik minder dan de helft van mijn restverdiencapaciteit kan verdienen. Gelukkig heeft mijn voormalig werkgever een WGA-GAT verzekering voor mij afgesloten waardoor ik financieel wel achteruit ga maar mijn hoofd nog net boven water kan houden.
Onder geen enkel beding mag deze VVU + WGA GAT verzekering risico lopen dat ik er geen aanspraak op maak.
Ik heb eer restverdiencapaciteit van 1200,00 en de helft daarvan is dus 600,00
Betekend dit dat ik met mijn bedrijfje dan maximaal 600,00 per maand mag verdienen (omzet -/- zakelijke kosten zoals hierboven beschreven) zonder dat ik het risico loop dat ik dan opnieuw gekeurd moet worden, geen aanspraak meer maak op een VVU etc?

Gr Jan[/QUOTE]

Voor de VVU betekent meer verdienen dan 50% van je restverdiencapciteit dat er verrekening van je uitkering plaatsvind met je inkomsten. De 600 per maand is overigens een gemiddelde, de ene maand kun je 700 per maand verdienen en in een andere maand 500, het gemiddelde is dan nog steeds 600. Dat gaat wel per kalender jaar en wordt 2 maal per jaar gecontroleerd.

Er zijn 2 situaties waarvoor je moet oppassen dat je de VVU kwijtraakt:

1). je verdient langer dan 12 maanden achter elkaar meer dan 65% van je restverdiencapaciteit.
2). de arbeidsdeskundige is van mening dat je met je werkzaamheden meer dan 65% van je oude loon kunt verdienen.

Kijk voor situatie 2 dus goed naar je arbeidsbeperkingen. Je hoeft geen rekening te houden met je beperkingen, maar dan kan de arbeidsdeskundige zeggen dat je dus meer aan kan en dus meer kan verdienen dan gedacht .

Weet je zeker dat je geen Loon Aanvullende Uitkering krijgt? bij 50% of meer ligt dat meer voor de hand. Regels zijn hetzelfde, de verekening van inkomsten is echter anders.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

13 apr 2017, 12:51

Hallo Jan,

Mooi om te lezen dat je je zo goed voorbereid, voordat je als zelfstandige gaat starten!

Als je minder dan de helft van je restverdiencapaciteit verdient, dan ga je vanaf 1 juli 2018 de VVU krijgen. Na afloop van het belastingjaar wordt gekeken of je vanaf juli 2018 recht had op de VVU. Wij kijken hierbij naar je aangifte inkomstenbelasting, die wij krijgen van de Belastingdienst.

Er is geen vast moment waarop wij je opnieuw beoordelen. Het kan dus zijn dat je uitgenodigd wordt voor een herkeuring, ook als je al een tijdje de VVU krijgt. Dit betekent overigens niet automatisch dat je WIA-uitkering verandert.

Als er iets verandert in je situatie, dan kunnen wij een VVU wel aanpassen. Of je komt in een andere categorie van de WIA terecht.
Bijvoorbeeld:
- Je gaat de helft of meer van je restverdiencapaciteit verdienen. De VVU wordt omgezet in de hogere loonaanvullingsuitkering(LAU).
- Verdien je meer dan 65% van je oude loon? Dan stopt je VVU na 1 jaar.
- Je kunt volgens de arbeidsdeskundige weer 65% of meer van je oude loon verdienen. In dat geval stopt je VVU na 2 maanden.

Vraag ook bij je verzekeringsmaatschappij na wat de voorwaarden zijn als je een LAU zou krijgen en daarna eventueel weer een VVU.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV WebcareTeam
Plaats reactie